Haven Genk nu ook depothouder MAERSK en MSC

25 Mar 2019

Rederij MSC en Maersk zijn een containerdepot voor import en export gestart in Haven Genk. MSC - Het depot komt er op vraag van zowel de klanten als [...]

LEES MEER

Haven Genk nu ook depothouder MAERSK en MSC

Mon 25 Mar 2019

Rederij MSC en Maersk zijn een containerdepot voor import en export gestart in Haven Genk.

MSC - Het depot komt er op vraag van zowel de klanten als de terminals. “We willen de truck nog enkel voor de first en de last mile gebruiken. Wanneer een container in de haven toekomt, weten we nu soms niet of die over de weg, het water of het spoor naar het hinterland vervoerd moet worden. Dan is het voor de terminal moeilijk om te weten waar die moet opgeslagen worden. Met het depot in Genk kunnen we dat beter sturen en meer containers op de barge zetten. Zo kunnen we de modal shift een duwtje geven. Bovendien is in de regio en richting Duitsland heel wat aan het ontwikkelen”, zegt Jerri Smet, Export Far & Middle East Commercial Liner bij MSC in Antwerpen.


Maersk - De fabriek van het Japanse Nitto in Genk haalt onmiddellijk vijfhonderd containers van de weg naar de binnenvaart. Dat kan dankzij het nieuwe depot Maersk in Haven Genk. Het gaat om reefer- en drycontainers die vanuit Antwerpen worden aangevoerd.Nitto produceert beschermende afdichtingsmaterialen en verschillende industriële kleefbanden en -folies. Het bedrijf werkt al 25 jaar samen met Maersk, in het bijzonder voor het vervoer van reefercontainers uit Japan naar Europa. “Tot voor twee jaar gingen de containers van Nagoya, Yokohama en Kobe via Rotterdam. Sindsdien zijn we overgestapt naar de haven van Antwerpen en nu zetten we ze op de barge naar Haven Genk, zegt Marc Bielen, algemeen directeur Supply Chain Management bij Nitto. De Deense scheepvaartgroep Maersk wil een wereldwijde integrator in containerlogistiek worden. “Wij willen onze klanten specifieke diensten bieden die bij hun supplychain passen. Inland vervoer speelt een belangrijke rol daarin. Maersk heeft heel wat geïnvesteerd in zijn ‘inland footprint’, in het bijzonder in de Benelux aangezien dit een zeer actieve markt is met ruimte voor creatieve, duurzame oplossingen. Door een depot te openen in Genk verbinden we de haven met de rest van de wereld”, benadrukt Samia El Moutaouakil, business development executive Inland-North West Continent, bij Maersk in Hamburg.

Haven Genk - Wesley Mazzei, general manager van Haven Genk: “We zijn verheugd dat twee grote rederijen een depot hebben in onze haven. Dit past in het plaatje van onze toekomstige groei met ook de ontwikkelingen op de voormalige Fordsite”. De keuze van Maersk en MSC voor Genk is volgens hem het resultaat van het mooie parcours dat de haven de voorbije jaren heeft afgelegd met een groei van 20.000 teu naar 60.000 teu. “Ook onze synchromodaliteit met zowel weg, barge als spoor speelt een belangrijke rol. Net zoals het feit dat Haven Genk totaaloplossingen aanbiedt: van herstellingen van containers tot de behandeling van speciale ladingen. Daarbovenop is er de ontwikkeling van de voormalige Fordsite tot een logistiekhub voor de Benelux. We zijn dan ook zeer verheugd dat Maersk en MSC besloten hebben om met Haven Genk in zee te gaan. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat deze partnerships zullen leiden tot zeer sterke win-winsituaties voor alle partijen, in het bijzonder voor de eindklanten. En de mobiliteit in Vlaanderen vaart er wel bij”, besluit hij.

ICL en Hapag-Lloyd hebben al langer een depot in Genk.

Bron:

https://www.flows.be/nl/transport/msc-geeft-met-containerdepot-haven-genk-modal-shift-duwtje-de-rug

https://www.flows.be/nl/transport/depot-maersk-haven-genk-haalt-500-containers-nitto-van-de-weg

 

CONTACTEER ONS

nv Haven Genk

Kolenhavenstraat 6 3600 Genk-Belgium

T +32(0)89-300 660

F +32(0)89-300 670

info@havengenk.be


  

CONTACT